Thursday, March 28, 2024
More

    Vinicius, Courtois Watak Utama Julang Real Madrid

    PARIS: Vinicius Junior meledak gol tunggal permainan ketika Real Madrid menewaskan Liverpool 1-0 pada final Liga Juara-Juara Eropah sekali gus melebarkan rekod kemenangan mereka kepada 14 kejuaraan.

    Pemain sayap Brazil, Vinicius menyempurnakan hantaran Fede Valverde pada minit ke-59 untuk Madrid mendahului aksi di Stade de France yang bermula lewat lebih setengah jam akibat masalah di luar stadium.

    Liverpool gagal mencari gol penyamaan dan anak buah Jurgen Klopp terpaksa akur tewas di tangan gergasi Sepanyol itu buat kali kedua dalam lima musim di pentas final Eropah itu.

    Liverpool berpeluang mendahului permainan di babak pertama tetapi percubaan Sadio Mane diselamatkan penjaga gol Madrid Thibaut Courtois.

    Pemenang Piala Liga dan Piala FA Inggeris itu dikecewakan oleh Manchester City dalam saingan Liga Perdana Inggeris dan Real Madrid di pentas Liga Juara-Juara Eropah.

    Liverpool kini kekal dengan enam kejuaraan di pentas tertinggi Eropah itu manakala Real menjulang trofi Liga Juara-Juara kelima mereka dalam sembilan musim, dengan Carlo Ancelotti muncul pengendali pertama memenangi trofi itu sebanyak empat kali.

    Ancelotti turut membimbing Real ketika mereka memenangi edisi 2014 dan pernah membawa AC Milan menjuarainya pada tahun 2003 dan 2007.

    Aksi final berkenaan tertangguh 35 minit akibat kekecohan yang berlaku di pintu masuk stadium. Difahamkan ia berpunca daripada ribuan penyokong yang cuba masuk menggunakan tiket palsu. – AFP

    KedahOnline

    Sumber berita: Berita Harian

    Latest Posts

    Stay in touch

    To be updated with all the latest news, offers and special announcements.