Thursday, March 28, 2024
More

    Taipei jadi Kota Hantu bila warganya ‘Self Lockdown’

    Walaupun terdapat semua peraturan dan undang-undang berkaitan pematuhan SOP Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi mengekang penularan Covid-19, masih ramai rakyat Malaysia mengabaikannya dan secara terang-terangan melanggar SOP, dan ketika keadaan menjadi semakin buruk, semua jari akan menunjuk kepada pihak berkuasa kerana membiarkannya terjadi.

    Rata-rata netizen menyalahkan kerajaan atas semua kekurangan pemerintah dalam menangani wabak COVID-19, namun mereka lupa bahawa semua rakyat memainkan peranan penting dan bertanggungjawab untuk mengurangkan jangkitan kes saban hari.

    Sepatutnya ketika ini, rakyat Malaysia harus banyak belajar dari rakyat Taiwan dalam menangani pandemik ini. 

    Pada hari Sabtu yang lalu, pemerintah Taiwan meletakkan wilayah tersebut di bawah Tahap 3, tahap amaran COVID-19 tertinggi kedua setelah negara mencatat 180 jangkitan domestik baru. 

    Apa yang mengagumkan, walaupun kerajaan belum menyatakan sebarang langkah perintah kawalan, tetapi warga Taipei sudah melaksanakan tugas mereka untuk memastikan virus tersebut tidak menyebar di kalangan komuniti. 



    Beberapa gambar yang menunjukkan jalan-jalan sepi di Taipei menjadi viral di media sosial ketika warganya melakukan “ Pengasingan Kendiri”. 

    Gambar-gambar, yang dimuat naik ke Facebook oleh pengguna Tsungnan Yuan, menunjukkan jalan-jalan dan hotspot yang sibuk di Taipei hampir sama sekali tidak mempunyai manusia.

    Malah hotspot yang sibuk dengan manusia kebiasaannya seperti stesen kereta api kelihatan lebih senyap dan sunyi.

    Seorang pengguna Facebook yang lain dengan nama Yao-Tung Leng juga berkongsi beberapa gambar menakjubkan dari pusat membeli-belah yang kosong dan destinasi pelancongan yang lengang.



    “Jalan-jalan di bandar Taipei, banyak daerah, stesen MRT – stesen MRT yang paling padat Stesen Dewan Bandaraya – pusat membeli-belah, yang sepatutnya meriah pada hujung minggu, hampir kosong sekali,” tulis Yao. 

    Ini sangat berbeza dengan Malaysia, di mana ramai keluarga menggunakan pusat membeli-belah sebagai tempat berkumpul untuk  Hari Raya Aidilfitri semasa Perintah Kawalan Pergerakan baru-baru ini. 

    Tahap disiplin diri di kalangan orang Taiwan sangat luar biasa, memandangkan Taipei sahaja mempunyai populasi 2.65 juta orang. 

    Walaupun merekodkan 180 penularan coronavirus domestik pada hari Sabtu (15 Mei), Pusat Komando Epidemik Pusat Taiwan (CECC) mengatakan bahawa mereka hanya akan melakukan penguncian penuh jika mereka mencatatkan sekurang-kurangnya 100 jangkitan baru setiap hari selama 14 hari berturut-turut. 

    Pada hari Isnin (17 Mei), jumlah kes baru meningkat kepada 335, yang merupakan catatan satu hari di negara ini. Mereka mencatatkan 207 kes baru pada hari Ahad (16 Mei).

    Taiwan telah lama menjadi contoh ikutan dalam menangani kes COVID-19, kerana negara ini hanya mencatat 2.017 kes yang disahkan dan 12 kematian sejak awal wabak ini bermula. Negara ini  juga adalah antara negara yang merekodkan lebih dari 250 hari tanpa pelaporan kes baru jangkitan domestik tahun lalu. 



    Walaupun mempunyai penduduk seramai 23.6 juta, pulau ini tidak pernah melaksanakan “lockdown” – satu prestasi yang mengagumkan. 

    Kerajaan Malaysia dan sudah tentu, sesama rakyat di negara ini, dapat belajar satu pelajaran mengenai disiplin pematuhan peraturan daripada rakyat Taiwan.

    Diterjemah dari sumber MSN News KedahOnline

    Latest Posts

    Stay in touch

    To be updated with all the latest news, offers and special announcements.