Thursday, March 28, 2024
More

    Malapetaka COVID-19 di India: Jumlah kes, kematian dan bekalan oksigen

    IMAGE COPYRIGHTREUTERS

    Gelombang kedua coronavirus yang dahsyat di India telah menyaksikan hospital dan krematorium kekurangan oksigen dan ubat-ubatan.

    Berikut adalah panduan visual mengenai apa yang berlaku dan apa yang dilakukan oleh pihak berkuasa mengenainya.

    Terdapat sejumlah kes dan kematian yang direkodkan. Jumlah kes dan kematian di India terus meningkat dengan cepat, didorong oleh varian baru.

    Negara ini mencatatkan rekod jangkitan harian tertinggi di dunia pada penghujung bulan April yang lalu.

    .

    Ujian semakin meningkat, tetapi begitu juga jumlah hasil positif.

    Tahun lalu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan negara-negara perlu mendapatkan kadar ujian positif di bawah 5% sekurang-kurangnya dua minggu sebelum mempertimbangkan untuk mengurangkan sekatan. Kadar di India sekarang sekitar 20%.

    Sebilangan besar ujian positif menunjukkan kadar jangkitan yang tinggi dan kemungkinan lebih banyak orang dalam komuniti dengan coronavirus tidak dapat dikesan, menurut Universiti Johns Hopkins.

    Secara keseluruhan, India telah mengesahkan lebih daripada 18 juta jangkitan dan lebih 200,000 kematian. Ahli Virologi mengatakan bahawa mereka menjangkakan kadar jangkitan akan terus meningkat selama dua hingga tiga minggu lagi.

    Terdapat sangat sedikit katil penjagaan kritikal (critical care bed) di hospital

    Negara ini kekurangan ruang kronik di wad perawatan intensifnya, dengan banyak keluarga pesakit terpaksa memandu sejauh beratus kilometer untuk berusaha mencari tempat tidur untuk orang yang mereka sayangi.

    Di Delhi – wilayah dengan kepadatan penduduk sekitar 20 juta orang – kesemua hospitalnya telah penuh dan bertindak menolak kemasukan pesakit baru.

    Doktor telah menggambarkan bagaimana orang mati di jalan-jalan di luar hospital ketika negara itu bergelut untuk mengatasinya.

    Beberapa jalan di luar fasiliti perubatan menjadi sesak dengan orang yang sakit parah, orang yang mereka sayangi berusaha mengatur tandu dan bekalan oksigen untuk mereka ketika mereka meminta pihak hospital untuk mendapatkan tempat di dalamnya.

    “Kami berkeliaran selama tiga hari untuk mencari tempat tidur,” kata seorang lelaki kepada agensi berita Reuters ketika isterinya duduk tanpa bergerak di kaki lima bangunan.

    IMAGE COPYRIGHTGETTY IMAGES

    Pada minggu berikutnya, pemerintah India mengumumkan infrastruktur perubatan ketenteraan akan disediakan untuk orang
    wam dan anggota tentera perubatan yang sudah bersara akan membantu di kemudahan kesihatan Covid.

    Kekurangan Oksigen

    Hospital-hospital di seluruh India juga mengalami kekurangan oksigen, dengan beberapa hospital memasang tanda amaran kekurangan bekalan. 

    Negara ini sekarang mempunyai permintaan oksigen terbesar berbanding dari semua negara berpendapatan rendah, menengah ke bawah dan menengah atas, menurut PATH Oxygen Needs Tracker.

    Permintaan telah meningkat antara 6% -8% setiap hari, menurut PATH, sebuah organisasi yang bekerjasama dengan institusi dan perniagaan global untuk mengatasi masalah kesihatan.

    Dr Harjit Singh BJP, yang bekerja di wad Covid di Hospital Manipal Delhi, menggambarkan memerhatikan orang-orang tercungap-cungap di jalan seperti “ikan keluar dari air”. 

    “Mereka tidak mendapat oksigen dan mereka mati di jalan raya,” katanya.

    Biasanya, kemudahan kesihatan menggunakan sekitar 15% bekalan oksigen di India, dan selebihnya digunakan untuk industri.

    Tetapi di tengah gelombang kedua India, hampir 90% bekalan oksigen di negara ini – 7.500 metrik tan setiap hari – dialihkan untuk kegunaan perubatan, menurut Rajesh Bhushan, seorang pegawai kanan kesihatan. 

    Untuk berusaha mendapatkan bekalan ke tempat yang mereka kehendaki, Kerajaan India telah memulai “ekspres oksigen”, dengan kereta api yang membawa kapal tangki ke mana pun ada permintaan. Tentera Udara India juga mengangkut oksigen dari pangkalan tentera.

    Kerajaan dilaporkan akan melepaskan bekalan oksigen dari rizab angkatan bersenjata dan telah menyetujui rancangan untuk lebih dari 500 kilang penjanaan oksigen di seluruh negara untuk meningkatkan bekalan.

    Gerabak Kereta api telah menjadi wad perubatan 

    Dalam usaha mengatasi kekurangan tempat tidur, pihak berkuasa India beralih ke gerabak kereta api, yang telah diubah menjadi wad pengasingan.

    Kira-kira 4,000 gerabak Keretapi India, diubahsuai pada bulan Mac 2020, digunakan kembali untuk membantu merawat pesakit Covid dengan gejala ringan hingga sederhana.

    Kemudahan itu, yang tidak diperlukan tahun lalu ketika langkah-langkah penutupan yang ketat menyaksikan kes menurun, dapat menyediakan tambahan 64,000 tempat tidur sementara, kata Gopal Agarwal, jurucakap Parti Bharatiya Janata Perdana Menteri Narendra Modi, kepada BBC.

    Kereta api, yang dapat dipandu ke stesen di bandar dan bandar di mana diperlukan, mempunyai tempat tidur untuk pesakit, bilik mandi, pusat kuasa untuk peralatan perubatan dan bekalan oksigen.

    Keretapi India sudah mempunyai pengalaman mengendalikan hospital dengan kereta api. Lifeline Express, dilancarkan pada tahun 1991, mengembara ke seluruh negara memberikan rawatan diagnostik, perubatan dan pembedahan kepada pesakit.

    Dewan sukan dan stadium ditukar menjadi hospital

    Dewan sukan, stadium dan ashram (tempat ibadat pertapaan agama Hindu) juga telah diubah menjadi pusat rawatan sementara untuk mengurangkan tekanan di hospital.

    Tempat-tempat seperti Stadium Tertutup Koramangala Bangalore, Stadium Atletik Indira Gandhi, di Guwahati, dan kampus Radha Soami Satsang Beas Delhi telah diubah menjadi pusat kuarantin.
    Sebilangan tempat tidur yang digunakan dibuat dari kotak kadbod.

    Semasa lonjakan kes tahun lalu, kampus Delhi milik organisasi Radha Soami Satsang Beas diubah menjadi Pusat Penjagaan Sardar Patel Covid menempatkan 10,000 katil, dengan 1,000 katil “kemudahan alat bantuan oksigen”. Ia merawat lebih daripada 11,000 orang sebelum ditutup pada bulan Februari.

    Kali ini pusat – yang berukuran 20 padang bola – diharapkan akan bermula dengan sekitar 2.500 katil, meningkat menjadi 5.000.

    Aryan Paper, yang menjadikan asas tempat tidur kadbod digunakan, mengatakan katil kecemasan dibuat dari papan beralun kekuatan tinggi.

    Mereka sangat berguna dalam krisis semasa kerana harganya murah, dapat dikitar semula, dapat dibungkus dengan rata untuk memudahkan pengangkutan dan dipasang dalam lima minit.

    Krematorium menganjurkan pengebumian besar-besaran 

    >Ramai terpaksa beralih ke kemudahan sementara untuk pengebumian dan pembakaran mayat kerana pengendali upacara pengebumian India telah melebihi had operasinya. Terdapat satu tempat di Delhi melonggokkan timbunan kayu untuk membakar jumlah mayat yang banyak di ruangan parkir kenderaan.

    IMAGE COPYRIGHTREUTERS

    IMAGE COPYRIGHTREUTERS

    Terdapat juga lokasi lain yang mengadakan pembakaran mayat, dengan kakitangan dilaporkan bekerja siang dan malam.

    Jitender Singh Shunty, ketua perkhidmatan sukarela yang menjalankan krematorium di timur laut Delhi, menggunakan tempat letak kereta di sebelahnya untuk menangani jumlah mayat yang belum pernah terjadi sebelumnya.

    “Sukar untuk ditonton,” katanya.

    Sejumlah tempat juga dilaporkan kehabisan kayu untuk upacara pembakaran tersebut

    IMAGE COPYRIGHTEPA

    Jayant Malhotra, yang telah membantu di krematorium di Delhi, mengatakan kepada BBC bahawa dia tidak pernah melihat situasi yang mengerikan.


    “Saya tidak percaya kita berada di ibu kota India. Orang tidak mendapat oksigen dan mereka mati seperti binatang.”

    Latest Posts

    Stay in touch

    To be updated with all the latest news, offers and special announcements.